Give it all

Fick precis ett samtal från vår oerhört trevliga handläggare på SK eftersom jag mailat henne angående kontraktet. Tydligen hade hon skickat det 14 juni. 14 JUNI! Mer än en månad sen alltså. Det känns tryggt att man kan förlita sig på Posten.

Well, nu när jag fått det ur systemet kan jag skriva om det jag egentligen tänkte skriva om. Igår morse satt jag och pusslade och lade patiens under arbetspassets sista två timmar då jag slängde en blick på tv:n och fullkomligt fastnade. På SVT1 gick ett program vid namn Situation Senior. Har ni möjlighet att se detta så gör det, oerhört tänkvärt.
Programmet var inspelat i Finland men jag tror inte att det är så stor skillnad på pensionärer på andra sidan havet och pensionärer i Sverige. En kvinna fick prova på drömmen hon gett upp för att bli bondhustru och mor - hon var utbildad kock och hade velat jobba på en speciell restaurang. Även om hon inte gjort detta på evigheter och det "tog lite längre tid eftersom hon var så gammal" skötte hon matlagningen med bravur och lyckades svänga ihop en fin tryffelmarinerad mozzarella med soltorkade tomater och ruccolasallad. Visst låter det gott? Hon ångrade inte att hon bytt ut livet mot att bli hustru och mor, allt handlade om att gilla sin livssituation. Kloka ord från en erfaren människa.
En annan kvinna tv-teamet följde talade om självmord. Tydligen är självmord bland äldre ganska vanligt och denna kvinna hade till och med sparat tabletter till den stora dagen. Hon ville inte bli ett vårdpaket, oförmögen att ta hand om sig själv utan valde istället att kunna sluta sitt liv på sina egna villkor. Fin tanke, visst, men samtidigt ganska skrämmande. Hon talade om media och hur det skrivits så mycket om att det inte kommer finnas tillräckligt med personal för att ta hand om äldre i framtiden och därför ville hon "göra en samhällstjänst" - alltså ta livet av sig för att inte lägga press på personalen. Det är sjukt. Samtidigt tänker jag på de som är unga idag. Det finns en rädsla för att bli gammal. Arbetar man inom vården ser man saker som får en att tänka "det där vill jag inte uppleva". Kommer detta öka självmorden bland äldre?
En vän som jobbar med äldre berättade om ett par de funnit kyssandes i ett rum på boendet. Äckligt tycker somliga, vackert tycker jag. Åldrande har ingenting med romantiska känslor och sex att göra, varför skulle man inte kunna älska fast man är gammal? Varför skulle kärlek vara annorlunda för att man är 10, 40 eller 85 år gammal?
Läkemedelsbranschen har insett detta och skapat hjälpmedel. När ska vårdpersonal och omvärlden förstå det med?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0